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Groupe de Recherche ANgevin en Économie et Management

Séparés par des virgules

Grand Séminaire

Les conflits éthiques des marketers de l'industrie pharmaceutique

 

Ce séminaire sera présenté par Anne Sachet-Milliat, PR à l'ISC Paris et membre associée du laboratoire.

Le séminaire aura pour objectif de présenter une recherche sur les conflits éthiques des marketers de l'industrie pharmaceutique publiée dans le Journal of Business Ethics (mise en ligne en octobre 2020). Titre : "Cure or sell : how do pharmaceutical industry marketers combine their dual mission? An approach using moral dissonance", co-écrit avec Bénédicte Bourcier-Bequaert (ESSCA) et Loréa Baïada-Hirèche (IMT-BS).

Le séminaire visera également à faire un retour d'expérience sur la publication dans le JBE suite à la participation à un Workshop avec deux éditeurs de la revue.


Abstract

Pharmaceutical industry marketers are confronted with specific ethical issues linked to the tension between the economic interest being pursued and the health mission of this sector. Indeed this dual mission could be problematic for them when the two objectives contradict each other. We use the concept of moral dissonance to examine how marketers in the pharmaceutical industry perceive the profit/health tension inherent in their sector and how they deal with it. Based on narratives of 18 marketers working in the pharmaceutical sector, our qualitative study identifies ethical conflicts of varying intensity that generate differing degrees of moral dissonance among marketers. To cope with this moral dissonance, they use the following strategies: (1) minimize the sensitivity of their activity; (2) invoke the benefits to patients; and (3) avoid behaviors that conflict with their values.

Key words : marketing practitioner, ethical conflict, pharmaceutical industry, moral dissonance, ways of reducing dissonance, self-justifications, neutralizations, narratives.

 

Le 9 février, de 12h30 à 14h, sur Teams.

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